Så.. hva er egentlig
Veldig kort fortalt…
Podcastdagen er et arrangement som Mainstream tok initiativ til nå i oktober 2019. Jeg håper dette er første av mange. Her møtes podkastere, podkastnysgjerrige, annonserere og andre for å øke kunnskap og bli inspirert.
I år, på det 1. arrangementet fikk jeg æren av å bli invitert av mannen bak Mainstream, Espen Vik Morild. Som takk og fordi jeg syns det er kjekt tok jeg med kamera og hadde dermed alibi til å løpe rundt i lokalet og ta bilder av foredragsholderne.
Bildene kommer også på min Facebook hvis du vil dele bilder med andre og tagge deg selv. Legg meg gjerne til. :)
Klikk her for å lese mer og vite hvem som bidro med innhold på dagen.
Hentet fra arrangementet på Facebook:
Ole Bull Scene og Mainstream inviterer til Bergens første fagdag om podcast. 2019 har vært det store gjennombruddet for podcaster i Norge og stadig flere har fått øynene opp for denne spennende kommunikasjonsformen.
For mange fungerer podcast i første rekke som underholdning og faglig påfyll, men vi ser også at podcast blir en stadig mer attraktiv arena for annonsering og innholdsmarkedsføring. Mange bedrifter har allerede lansert egne podcaster for å promotere sin egen bedrift og sin merkevare. Om du har egen podcast, eller går med planer om å lansere en er dette en unik arena for deg.
På denne fagdagen får du høre flere aktører dele sine erfaringer med podcast. (SE UTFYLLENDE BESKRIVELSE NEDENFOR). Du får utforske suksesshistorier, men også lære litt om typiske utfordringer du kan støte på, og ulike fremgangsmåter for å lansere din egen podcast. Du får høre om de spennende kommersielle mulighetene som ligger i podcast, faglig innhold fra forskjellige aktører, og utfordringer og muligheter i podcast. Podcastdagen er en unik mulighet til å dele erfaringer og få nyttig kunnskap.
DELTAKERE:
– Bergens Tidende v/ Ingvild Rugland, Anders Pamer og Mads Bøyum.
Bergens Tidende satser på lyd og podkast og har samlet alt lydinnholdet i en egen app som heter BT Lytt. Hva har BT tenkt med denne satsingen, og hva er resultatet så langt? Hvilke podkaster er populære og hvilke lyttere treffer de? Du får høre om strategien bak lydsatsingen, og i tillegg møte folkene bak den populære fotballpodkasten Ballspark.
– Alle kan lage podkast – men bør alle lage podkast?
Bergen Tidendes Henrik Svanevik gir de beste tipsene til deg som vil starte en pod – og faktisk lykkes med det. I samtale med Lene Bergmann blir du guidet gjennom podkastjungelen: Hva bør du gjøre og hva bør du unngå? Hvorfor er det slik at alle kan, men ikke alle må lage en podkast? Vi lytter til de som erobrer verden og de som virkelig ikke gjør det – til inspirasjon og avskrekkelse.
Henrik Svanevik er innholdsutvikler og produsent i Bergens Tidende.
Lene Bergmann er daglig leder i kommunikasjonsbyrået Mannheimer.
– enerWE v/ Chul Christian Aamodt & Sportsklubben Brann v/ Camilla Schutz.
enerWE er energibransjens egen digitale kanal. De har satset tungt på podcast og hadde i 2018 en omsetning på 400.000 kroner på podcast, og håper å nå millionen i 2019. Fra enerWE kommer grunder Chul Christian Aamodt for å fortelle hva de har gjort for å lykkes med podcast. Brann lanserte sin offisielle podcast “Gullet ska hem” i 2018, og prøvde sammen med ADLINK å selge inn sponsorat, men det viste seg å være vanskeligere enn antatt. Brann lykkes ikke med å få inn sponsorer til en ny sesong i 2019, og kommersiell leder i Brann, Camilla Schutz snakker med Chul om utfordringer og erfaringer med sine kommersielle podcastsatsinger.
– Kommersialisering av podcast – ADLINK
ADLINK er Norges største salgsagent for podcastreklame, og selger reklame i podcastene til blant annet Tusvik & Tønne, Konspirasjonspodden, og Synnøve og Vanessa. Hva er status for podcast i 2019, og hvilke muligheter ligger det i å reklamere på podcaster. Dette skal Tore Nesheim gi deg svaret på i dette foredraget.
– Nålebyen: Hvordan sikte smalt for å treffe bredt
Mens Cato Mong-Hansen sonet en fengselsdom i 2010 begynte han å skrive på en selvbiografi fra sine ti år som gatenarkoman i Bergen. I stedet for å gi den ut som bok har han gjort den om til suksess-podcasten Nålebyen, sammen med produsent-kamerat Henrik Hylland Uhlving.
Podcast-mediet ga dem akkurat den friheten de var på jakt etter. Her kunne de blande dokumentar med fiksjon, klipp fra Pulp Fiction med sanger av Pearl Jam, morsomme røverhistorier med såre refleksjoner, alt “sponset” av Rislunsj og Sjokomelk (“valget til alle narkiser!”)
Til Podcastdagen kommer Cato og Henrik for å snakke om den enorme friheten podcast-mediet gir: Friheten til å være super-small, friheten til å eksperimentere, friheten til å lage episoder på 1 minutt. Og hvordan nettopp det å være smal og rar kan gjøre at du plutselig når ut veldig bredt.
– Hos Peder -Live podcast:
I podcasten «Hos Peder» møter psykolog Peder Kjøs mennesker som på hver sin måte trenger hjelp til å takle utfordringene livet byr på.
Gjest er Ole Bull sjefen selv Sølvi Rolland