Ved å gjøre innholdet på bloggen din tilgjengelig i lydformat vil du nå mange ganger flere og i tillegg kanskje knytte sterkere bånd med dine følgere. I dag er det veldig mange som hører på podkaster på vei til skole eller jobb og når de gjør oppgaver som ikke krever mental fokus. Svært få leser når de kjører bil, trener eller rydder huset.

Podkaster i seg selv har et inntjeningspotensiale, om det er sponset innhold, reklameinntekter eller betalt innhold. Mange vil gjerne abonnere på podkaster underholder og inspirerer.  Over tid kan du bygge en ganske grei passiv inntekt og fokusere på å skape nytt, engasjerende innhold som gir lytteren verdi. Og de som oppdager deg gjennom podkast vil garantert oppsøke nettstedet ditt for å bli bedre kjent med deg og kjøpe dine produkter eller tjenester, hvis det er et mål.

Hvis du vil gjøre om artiklene eller blogginnleggene dine til en podkast, sier det seg selv at vi må gjøre tekst til tale. Her er noen alternativer:

  • Om bloggen din er på engelsk, og det er greit for deg at stemmene er datagenerert, har du mange alternativer. Om det er veldig effektivt, kan jeg ikke svare for, men det er verdt et forsøk. Gjør et raskt søk på google og du vil få uendelige muligheter. Blogcast er et enkelt alternativ.
  • Det beste alternativet vil være å lese det inn selv, gitt at du investerer litt penger og tid i utstyr som gir bra lydkvalitet og kunnskap om hvordan du bruker dette. Spesielt om du har en personlig blogg eller driver en form for coaching eller har direktekontakt med kundene dine. Da vil de stole på deg og føle at de allerede kjenner deg den dagen dere sitter der på møtet og du har noe å tilby.
  • Etter dette, kan det jo være et alternativ å øremerke tiden til en ansatt i bedriften til å drifte en podkast og evt. en youtube-kanal, dersom vedkommende syns dette er spennende. Det er sikkert mange som går med skjulte kreative sider som de gjerne vil bruke tiden på får å variere arbeidsoppgavene litt. Vinn-vinn.
  • Hvis ingen av alternativene over virker å være noe bra alternativ for deg, så kan du hyre en frilansende podkaster. Yes, that’s right! På samme måte som man kan få frilanserere til å skrive engasjerende artikler som treffer din målgruppe, et produksjonsselskap til å lage reklamefilmene, så kan du også få et castingbyrå til å linke deg opp med et passende ansikt og en passende stemme utad.Meg for eksempel!
podkast podcast

Skjermbilde av en video hvor jeg venter på gjesten.

Jeg vil gjerne ta en uforpliktende prat med deg om mulighetene for å gjøre ditt eksisterende innhold tilgjengelig i nye format, eller skape nytt og spennende innhold som er relevant for dine målgrupper.

Jeg kan være din innleser eller innholdsskaper, alene eller i kontakt med deg, dine ansatte, kunder eller potensielle kunder. Kanskje litt av alt?  Jeg har også kjennskap og vennskap med mange aktuelle podkastverter som har et bredt spekter av personligheter og interesser.

Det er ikke egentlig noe å lure på. Lyd må du ha… spørsmålet er bare hvordan du velger å gå frem.


0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.